Zdrowy przedszkolak

 

Sprawozdanie z realizacji akcji „Zboża zjadamy energię z nich mamy”

Integracyjne Przedszkole Publiczne Nr 4 w Bartoszycach

 

        Akcja „Zboża zjadamy energię z nich mamy” została przeprowadzona w naszym przedszkolu na przełomie października i listopada.  Program był realizowany w VI grupach (3-6 latki), a  zajęcia realizowane były zgodnie z możliwościami wiekowymi dzieci. Również dla rodziców została wywieszona gazetka w holu głównym naszego przedszkola, zawierająca plakat oraz materiały z prezentacji dla rodziców.

        Na początku  dzieci przypomniały  sobie czym jest Piramida Żywienia oraz jakie produkty znajdują się na poszczególnych piętrach. Następnie dowiedziały  się skąd się bierze zboże, jakie są jego rodzaje - na podstawie naturalnych okazów ziaren oraz co się z niego robi.  Wszyscy chętnie kolorowali obrazki przedstawiające zboża i wybierali z pośród wielu obrazków te, które przedstawiają produkty zbożowe. Przedszkolakom jak zwykle towarzyszyły   Zwierzątka ze  Zdrowego Zakątka czyli Wieprzuś, Raptuś, Ociupinka i ciocia Róża.  Zajęcia  urozmaiciły wiersze, zabawy, kolorowanki oraz plakaty  zawarte w materiałach.

          W drugiej części dzieci dowiedziały się jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe, makaron oraz poznały różne rodzaje pieczywa i makaronu. Dzieci kolorowały ilustracje do bajki „Jak powstaje chleb”, która  zapoznała ich z drogą jaką musi przejść zboże, żeby powstał z niego chleb. 

 Po teorii nadszedł czas na degustację w przedszkolu różnych gatunków pieczywa.

         Następnego dnia przedszkolaki poznały  historię powstania makaronu i wysłuchały bajki „Kulinarna podróż do Włoch”.  Podsumowaniem tej części  było wykonanie bochenków  z masy solnej oraz pieczenie ciasteczek z przepisu dołączonego do materiałów. 

            W ramach realizacji  „Kasze, ryż i rośliny strączkowe” omówione zostały różne rodzaje kasz i ryżu.  Dzieci po wysłuchaniu bajki  „Skąd pochodzi  ryż” dowiedziały się  gdzie uprawia się ryż i dlaczego rośliny strączkowe zajmują przedostatnie piętro piramidy.

           Ostatnia część  „Orzechy, nasiona i tłuszcze” pokazała  przedszkolakom jak powstaje   olej, masło  oraz dlaczego zamiast słodyczy i słonych przekąsek warto jeść orzechy czy pestki słonecznika. Zajęcia rozpoczęły sie od omówienia w jakich produktach są dobre tłuszcze. Następnie na podstawie bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – „Jak powstaje olej” oraz ilustracji dzieci dowiedziały się  z czego robi się olej i potrafią  wymienić jego rodzaje.

           Podczas realizowanych w ramach akcji zadań dzieci poznały dużo nowych pojęć, takich jak: węglowodany złożone, błonnik, kwasy tłuszczowe. Brały udział w wielu zabawach ruchowych oraz warsztatach kulinarnych. Dowiedziały się jakimi zdrowymi przekąskami  można zastąpić słodycze. Pomocne w utrwaleniu wiadomości okazały się wierszyki, kolorowanki i różne doświadczenia. Po przeprowadzeniu akcji  dzieci chętniej sięgają po produkty zbożowe podawane w przedszkolu. Często wspominają zajęcia i dzielą się zdobytymi wiadomościami ze swoimi rodzicami.

 

Koordynator akcji:

Dorota Krupińska

Jak ubierać dziecko w okresie zimowym ?

 

Zima to czas, w którym należy zwrócić szczególną uwagę na naszego przedszkolaka. Warto spędzać z nim czas na świeżym powietrzu, ale musimy dbać nie tylko o to, by się nie zaziębił, lecz również o to, by się nie przegrzał. A w dodatku dziecku w kilku warstwach ciepłych ubranek musi być wygodnie.

 

 Ciepło i sucho

 

 Zimą należy dbać nie tylko o to, aby maluchowi było ciepło, ale także, by miał na sobie suche ubranie. Dlatego kiedy pada śnieg, najlepiej sprawdzają się ubrania z nieprzemakalnych materiałów. Zwłaszcza, kiedy wychodzimy z dzieckiem z domu na zabawy na śniegu, konieczne będą nieprzemakalne buty, rękawiczki i spodnie (dobrze sprawdzają się te w formie kombinezonu). Warto też regularnie sprawdzać, czy podczas szaleństw na placu zabaw śnieg nie dostał się pod ubranie – jeśli tak, powinniśmy jak najszybciej iść do domu i zmienić ubranie. Koniecznie pamiętaj też o tym, że buzię malucha smarujemy specjalnym kremem dla dzieci na zimę.

 

Ubranie dziecka tak, by nie było mu ani za ciepło, ani za zimno nie jest prostym zadaniem. Aby dobrze je wykonać, należy przestrzegać kilku zasad:

  

  • ubieraj dziecko „na cebulkę” zamiast jednej, bardzo grubej warstwy,
  • załóż dziecku taką liczbę ubrań (o podobnej grubości), jak sobie i dodaj do tego jedną dodatkową warstwę,
  • stale kontroluj, czy dziecko nie jest przegrzane, w tym celu możesz włożyć mu rękę za ubranie i dotknąć karku – jeśli jest suchy (ale nie lodowaty) – dziecko ma się dobrze, jeśli mokry – dziecku jest za ciepło (to może się zdarzyć, kiedy dziecko bawi się i biega – jest mu wtedy zdecydowanie cieplej, niż tobie),
  • pamiętaj, że przegrzanie dziecka jest groźniejsze, niż wyziębienie – jeśli wchodzicie do sklepu, zdejmij dziecku czapkę, szalik, rękawiczki i rozepnij kurtkę. 

  

Indywidualnie i na cebulkę

 

 Żeby właściwie ubrać swoje dziecko, obserwuj je. Jeśli lubi biegać i szaleć – będzie potrzebować nieco cieńszej odzieży, a jeśli maluch woli spokojne spacery, będzie potrzebował cieplejszego ubranka. Tutaj świetnie sprawdza się ubieranie „na cebulkę” – szalejącemu na śniegu maluchowi należy zdjąć jedną warstwę (nigdy wierzchnią), żeby się nie zgrzał i nie spocił.

 

Aby twoje dziecko zawsze było dobrze ubrane, trzymaj się kilku zasad tworzenia „cebulki”:

 

  • wybierz bieliznę z oddychającego materiału,
  • skarpetki powinny mieć właściwości odprowadzania wilgoci z powierzchni skóry,
  • zakładaj dziecku buty wodo- i wiatroszczelne, z bardzo solidną podeszwą,
  • przyda się bluza z polaru, która daje ciepło i dobrze izoluje,
  • kurtka powinna być wiatro- i wodoszczelna, a zarazem wykonana z oddychającego materiału, powinna też mieć kaptur (przypinany na napy, nie przyszyty – w przypadku zahaczenia lub przytrzaśnięcia kaptur sam się odepnie, a dziecko będzie bezpieczne),
  • dziecko powinno nosić czapkę i rękawiczki (koniecznie nieprzepuszczające wody),
  • warto pomyśleć też o elementach odblaskowych na ubraniu przedszkolaka – to zwiększy jego bezpieczeństwo.

 

Najważniejsze, aby naszemu dziecku było ciepło i sucho, to podstawa. Pamiętajmy jednak, że ubranie powinno być również wygodne i nie ograniczające ruchów. Zadbajmy o to, by nasze dziecko nie miało za ciasnych bluzek albo np. za długich rękawów.

 

Kiedy spadnie śnieg, nie warto spędzać czasu z naszym przedszkolakiem tylko w domu. Przebywanie na świeżym powietrzu zwiększy jego odporność, zapewni mu odpowiednią ilość ruchu, a przede wszystkim, dostarczy maluchowi wspaniałej zabawy. Jeśli tylko zapewnisz dziecku wodoszczelne i ciepłe ubranie, spokojnie możecie szaleć na śniegu przez całą zimę.

 

Oto kilka przepisów na zapobieganie przeziębieniom:

 

Inhalacje z majeranku 

Do garnka o objętości 1,5 litra wlej wodę i wsyp łyżkę majeranku oraz łyżeczkę sody. Doprowadź do wrzenia. Trzymaj garnek na wolnym ogniu – tak, by para przez cały czas się unosiła, uwalniając dobroczynne substancje. Spaceruj w pobliżu z malcem na rękach przez 15-20 minut. Jak stosować: 2-3 x dziennie, w zależności od potrzeb.

 Pasta czosnkowa

 

Obierz i przeciśnij przez praskę 2 dwa spore ząbki czosnku. Zetrzyj na drobnej tarce parę dekagramów żółtego sera. Dodaj miękkie masło i utrzyj na jednolitą masę, by zlepić składniki. Pastą smaruj kanapki.

 

 Syrop z czosnku i cytryny  

 

Zmiażdżyć dwie główki czosnku, dodać sok z dwóch cytryn, cztery łyżki miodu i dwie szklanki przegotowanej wody. Odstawić przygotowany napój na dwie doby i pić dwa razy dziennie po dwie łyżki. 
 

 

Syrop z cebuli

2-3 średnie cebule pokrój w dość grube plasterki. Dodaj 2 łyżki cukru lub łyżeczkę miodu (możesz też dorzucić posiekany czosnek (1–2 ząbki). Przykryj i odstaw miksturę na kilka godzin w ciepłe miejsce, aż puści sok (wtedy jest gotowa). Syrop działa wykrztuśnie. Przyda się nie tylko w czasie infekcji, ale także aby jej zapobiec w jesienne słoty. Jak podawać: codziennie po jednej łyżeczce, a w czasie infekcji 3 x dziennie. 


Akademia Zdrowego Przedszkolaka 

Nasze Przedszkole w roku szkolnym 2012/2013 dołączyło do Akademii Zdrowego Przedszkolaka, która stanowi cykl akcji prozdrowotnych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Jest organizowana przez firmę Lionfitness w ramach kilkustopniowego programu edukacyjnego, skierowanego do przedszkoli.

Wszystkie informacje dotyczące Akcji znajdują się na stronie www.zdrowyprzedszkolak.pl

  

Dlaczego przedszkole angażuje się w akcję:

* placówka dba o zdrowy rozwój swoich podopiecznych

* właściwe odżywianie jest bardzo ważnym komponentem prawidłowego rozwoju

   przedszkolaka

* aktywność, ruch dzieci jest niezmiernie istotny

* wiek przedszkolny jest okresem szczególnej wrażliwości, wówczas kształtują się przyszłe

   nawyki dziecka

 

Dlaczego temat ten jest bardzo ważny:

* w ostatnich latach znacznie wzrósł odsetek otyłych dzieci

* dane statystyczne są alarmujące

* otyłe dzieci są wyśmiewane przez rówieśników, często stają się „czarną owcą” w grupie

* wreszcie otyłość jest przyczyną wielu chorób w późniejszym wieku, w tym cukrzycy

 

Dlaczego udział rodziców w akcji oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania  i właściwych porcji posiłków jest tak istotne:

 * jeżeli dzieci nauczą się w przedszkolu, jak powinny się odżywiać, które produkty są zdrowe, a których powinny unikać, a później te niezalecane produkty zobaczą na stole w domu – wystąpi u nich dysonans poznawczy

*dzieci przede wszystkim naśladują swoich rodziców i to oni są dla nich autorytetem – jeśli rodzice będą jeść „szybkie” i niezdrowe posiłki, dziecko – mimo najlepszych chęci nauczycieli przedszkolnych i organizatorów akcji – nic nie wyniesie z „Piramidy Żywienia Przedszkolaka.



SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU

AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA

 

Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach

koordynator akcji: mgr Dorota Krupińska

 

Podsumowanie akcji

„Piramida Żywienia Przedszkolaka”

        Nasze Przedszkole we wrześniu 2012 r. dołączyło do Akademii Zdrowego Przedszkolaka, która stanowi cykl akcji prozdrowotnych dla dzieci w wieku przedszkolnym. W programie uczestniczy 6 grup, czyli 125 dzieci oraz rodzice.

       Na początku dzieci oraz rodzice zostali zapoznani z prowadzoną w przedszkolu akcją oraz z założeniami programu. Dokonaliśmy również zmian w przedszkolnym jadłospisie poprzez ograniczenie tłuszczów, cukru i soli, a zwiększenie ilości owoców, warzyw oraz produktów i dań, które zawierają dużo witamin.  Na głównej tablicy informacyjnej dla rodziców stworzyliśmy „Kącik Zdrowego Przedszkolaka”, gdzie zamieszczamy artykuły na temat zdrowego stylu życia oraz przepisy na zdrowe i smaczne potrawy dla przedszkolaków.

    Dzieci miały również okazję zejść do kuchni w celu bliższego przyjrzenia się, jak wygląda przechowywanie produktów i przygotowywanie z nich zdrowych posiłków.

        Pod koniec września nauczycielki w każdej grupie omówiły „Piramidę Żywienia Przedszkolaka”. Przedstawione zostały na niej wszystkie produkty zdrowe oraz te, które możemy jeść czasami, czyli niezdrowe.  Dzieci samodzielnie kolorowały, wycinały, przyklejały na kartkach obrazki i układały swoje piramidy, które później wykorzystały w czasie zabaw i zajęć. Zdobyte wiadomości dzieci utrwalały również w czasie zabaw ruchowych.

       W dniach od 1 do 5 października został zorganizowany „Kolorowy tydzień.” Przedszkolaki we wszystkich grupach wiekowych poznawały kolory oraz smaki warzyw i owoców. W każdym dniu dzieci przychodziły do przedszkola ubrane w innym kolorze oraz przynosiły ze sobą warzywa i owoce, z których wykonały pyszne sałatki, soki oraz inne zdrowe przysmaki. Zajęcia prowadzone przez nauczycielki w każdej z grup ukierunkowane były na uświadamianie dzieciom, w jaki sposób należy dbać o własne zdrowie, a dzieci zachęcane były do spożywania owoców, warzyw i ograniczania w swojej diecie słodyczy.

       I tak w poniedziałek królował kolor pomarańczowy. Dzieci przynosiły marchewki, pomarańcze, bawiły się przy piosence „Na marchewki urodziny”, rozwiązywały zagadki smakowe, wykonały surówkę z marchewki i pomarańczy oraz upiekły ciasto marchewkowe.

     Wtorek – kolor żółty. Dzieci rozpoznawały po dotyku banany, cebule, cytryny, fasolkę, paprykę oraz wykonały zdrowy napój cytrynowo-miodowy. 

     We środę - kolor zielony. Dzieci bawiły się przy piosence „Ogórek”, rywalizowały ze sobą na torze przeszkód z warzywami „W zielonym ogródku”. 

    Czwartek - kolor czerwony. Dzieci odnajdywały spośród wielu warzyw i owoców tylko te, które są w kolorze czerwonym, wykonały szaszłyki owocowe oraz batoniki, mussli z żurawiną.

    W piątek - kolor fioletowy. Dzieci poznały nowy owoc – figę, wykonały ciasteczka owsiane z suszonymi śliwkami oraz pyszne soki śliwkowo-owocowe.

         Na zakończenie tygodnia zorganizowaliśmy Kiermasz Zdrowej Żywności, na który zaprosiliśmy rodziców. Każda grupa wykonała zdrowe przekąski, takie jak: bułeczki razowe, ciasteczka z mussli, ciasteczka z kleiku ryżowego, batoniki mussli, ciasto marchewkowe, gofry z otrąb, świeże soki owocowe. Rodzice bardzo chętnie kupowali nasze produkty wraz z przepisami.

       Kolorowe dni w przedszkolu były dla dzieci źródłem niezapomnianych doznań estetycznych, pobudziły dziecięcą  aktywność twórczą, a przede wszystkim wzbogaciły ich wiedzę na temat warzyw, owoców oraz zdrowego odżywiania się.

  

Opracowała:

Dorota Krupińska